Annons:
Etikettkultur
Läst 716 ggr
Lia
1/30/15, 7:14 PM

När skapades Goth?

Som de flesta vet skapades musikgenren Goth Rock i slutet av 70- början av -80-talet, och har utvecklats sen dess till bland annat Dark Wave och mer modern form av Goth. Utan musiken hade subkulturens medlemmar antagligen aldrig funnit varandra på det viset som skedde då, med sammankomster, uttryck i klädstilen och utseendet osv.  Men det handlar ju som sagt bara om musiken.

Goth i sig själv handlar ju inte bara om musik. Det handlar främst om att finna skönhet där andra kanske har svårt att finna den. Det är ju egentligen den grundinställningen som gör att man tillhör subkulturen, i min mening. Visst, musiken förde samman alla likasinnade, men det behöver ju inte betyda att tänkandet skapades då. Det utvecklas absolut mer på den tiden, och har gjort det sen dess, men själva tankesättet är inte så pass färskt. Och det utvecklas ju fortfarande. Med start i Trad Goth, och nu finns det fler typer än man kan räkna!

Gotisk arkitektur och konst uppkom ju redan på 11-1200-talet, under medeltiden. Därefter kom litteraturen på 1700-talet. Så visst har Goth funnits med länge, och då att påstå att musiken är det viktigaste är lite fel, tycker jag. För visst är det en stor del eftersom den förde samman gothare, men jag tror att alla komponenter från gotikens historia är lika betydelsefulla om man verkligen analyserar alla beståndsdelar. Jag tycker snarare att det är viktigare att känna till historian och förstå var allt kommer från.

Med det sagt tycker jag alltså inte att det är så viktigt vad somintresserar en med Goth, eller varför man vill eller känner att man är en del av subkulturen. För den delen är alla olika! Vissa intresserar sig främst för litteratur, andra för konst och andra för musik. Man måste inte tycka om allt - och det gäller även musiken, anser jag. 

Jag vet att det blev långt, men jag tycker att det är en viktig fråga att diskutera.Vad tycker ni?

  • Redigerat 12/19/20, 12:32 AM av Lia
Annons:
Lia
2/3/15, 2:16 PM
#1

Jag inser att jag svarar på mig själv, haha. Men Cybergoth räknas ju trots allt till Goth, trots att de i regel främst lyssnar på Industrial musik, och många gånger inte alls Goth.

Upp till toppen
Annons: