Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1296 ggr
Sommarek
2015-10-20 19:17

Hur man "får" vara

Jag kan ibland bli lite trött när jag besöker somliga sidor och grupper för goths. Sist jag reagerade var på en artikel som handlade om hur man som goth skulle kunna leva med "blekhjärtan" - alltså icke-goths, varpå jag var tvungen att poängtera att vi för gudarnas skull inte är olika arter! Att vara goth är för mig inte något som skiljer mig från alla andra mer än min uppväxt, min politiska hållning eller min syn på whathaveyou. Men enligt artikeln skulle man som goth alltså vara så skild från andra människor att man behöver hjälp för att kunna fungera med andra. 😡

Så, nu till frågan - finns det, enligt er, något man "måste" för att kunna kalla sig goth? För min del handlar det mest om kläder och musik (jag har inte ens svart hår! Flämt!), men vad lägger andra i det? Livsstil? Åsikter? Annat?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
DiamondIce
2015-10-20 19:30
#1

Jag håller med dig, om en människa säger att de är goth är det framför allt kläder och musik jag personligen tänker på. Det är klart att det finns andra delar av goten (som litteratur och arkitektur), men att det skulle krävas en speciell sorts åsikt/livsstil/beteende låter bara fånigt… 

Om man behöver hjälp att fungera med människor av andra vanor, vare sig det gäller kläder, åsikter eller livsstil så har det mer med vad du är för sorts person att göra, inte vilken "grupp" du identifierar dig med 🤔 

Av ren nyfikenhet, skulle du kunna länka till artikeln?  🙂

Lia
2015-10-20 19:46
#2

Absolut är det framför allt klädstil och musik jag också tänker på. Behöver man hjälp för att fungera med andra är det inte subkulturen det är problem med, det är individen. Det har inget med Goth att göra, och att påstå det, som det görs lite var stans, ger gothare bara dåligt rykte om inte annat.

lollynonna
2015-10-20 20:04
#3

Och jag ÄLSKAR klädstilen och hatar musiken. Är jag inte goth då?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Lia
2015-10-20 20:15
#4

#3 Personligen tycker jag att du tillhör Goth. Man måste inte älska allt, liksom. Men ännu viktigare är vad du tycker!

Sommarek
2015-10-20 20:30
#5

#1 Ska se om jag hittar den!

Jag kom på en sak jag glömde att skriva; nämligen att jag ju såklart inser att det någonstans måste finnas en minsta gemensam nämnare, oavsett vad det gäller, annars kan man ju lika gärna kalla sig vad som helst. Undrar vad den är…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

DiamondIce
2015-10-21 10:41
#6

#5 Ja du, det var en bra fråga! Skulle det kunna vara att man gillar goth och vill identifiera sig med det? 🙂

#3 Du är lika goth som någon som älskar musiken men inte vill ta del av klädstilen i mina ögon! 😃

Annons:
Sommarek
2015-10-21 10:54
#7

#5 Jag tycker ju personligen att det räcker.  ;)

#3 Håller med #5 där - det är ju, som tur är, inte en form man är stöpt efter, så alla kan ju inte tycka likadant…   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[ThisIsWheels]
2015-10-22 10:36
#8

Jag tycker att det är upp till en själv vad man vill räkna som Goth eller inte. Jag är punkare, men jag protesterar inte mot allt och alla (som många tycker en punkare är…). Det är ungefär som att folk kallar Gothare deprimerade eller självmordsbenägna som hatar sitt liv. Det är stor skillnad på en klädstil och en livsstil. Vissa gillar bara klädstilen, andra gillar musiken och den tredje gillar kanske allt som har med Goth att göra?  Men detta är ju såklart bara mina åsikter och jag är öppen för andras också :D

Upp till toppen
Annons: