Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1426 ggr
[ThisIsWheels]
11/7/15, 4:31 PM

"Punk" till goth? :O

Hej!

Jag har sedan jag gick i mellanstadiet klätt mig väldigt rockigt och under högstadiet så började jag se mig som "punkare" (om det var rätt eller fel är en annan diskussion 😃). 

I alla fall, jag klär mig fortfarande väldigt rockigt och jag trivs bra i det. Men jag vill "gå ett steg längre". Jag vill byta stil till goth och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har i princip bara svarta, svart/vita och vinröda kläder så själva garderoben är det inget fel på. 

Frågan är bara hur jag ska våga prata med mamma. Varje gång jag har till exempel lite svart ögonskugga och eyeliner så säger hon att jag absolut INTE får gå ut bland folk när jag ser ut så. Hon menar alltså att jag måste vara antingen deprimerad eller väldigt arg  för att jag har lite svart ögonskugga… 

Hur ska jag göra? Jag är mycket tacksam för alla svar som jag kan få! 🙂

  • Redigerat 12/19/20, 12:22 AM av Lia
Annons:
DiamondIce
11/7/15, 6:21 PM
#1

Man måste inte ha svart ögonskugga för att vara goth (men man måste givetvist inte vara deprimerad eller arg för att att ha på sig det)🙂 Du kan ju klä dig i din uppfattning av goth utan att sminka dig? Om din mamma är okej med att du klär dig punk så borde hon vara okej med att du klär dig goth också? 🙂

[ThisIsWheels]
11/7/15, 6:31 PM
#2

#1 Tack för svar! :) Jag trodde att det var ett "måste" med svart ögonskugga, men å andra sidan så är jag inte så påläst hehe…  

Men det här med svart läppstift då? Jag tycker att det är sjukt snyggt, men mamma skulle  förmodligen säga nej till det också… Är det ett "måste" eller går det lika bra med typ vinrött? :) 

Jag hoppas att hon går med på det, men när jag började klä mig rockigt så tjatade mamma länge på att jag skulle vara mer färgglad och mer rosa kläder :( Nu gillar hon faktiskt och tycker att jag ser cool ut 😎

Tack igen för snabbt svar!! :D

Sommarek
11/9/15, 11:10 AM
#3

#2 Det finns inga "måsten".  ;)  Däremot är det tråkigt att din mamma är så fördomsfull. Du kanske ska visa henne den här studien?  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[ThisIsWheels]
11/9/15, 11:14 AM
#4

#3 Tack för svar! Jag håller med, men jag tror att det beror på okunskap också… Sjukt tråkigt!! :( 

Jag ska kolla på den länken som du skickade :D

Sommarek
11/9/15, 11:22 AM
#5

#4 Bara några godbitar:

"En del föräldrar oroar sig över att deras barn är gother. Det borde de inte göra. En ny undersökning visar att unga gother blir välutbildade och välanpassade som vuxna."

"Gotherna är ofta bäst i klassen och blir inte sällan arkitekter, läkare, webbdesigners, och journalister…"

;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[ThisIsWheels]
11/9/15, 11:29 AM
#6

#5 Jag läste det i artikeln och den var väldigt bra 👍 Ska prata med mamma när jag har tid. Önska mig lycka till (för jag lär behöva det) 😉

Annons:
Sommarek
11/9/15, 12:35 PM
#7

Du får väl fråga om hon har bättre motargument själv, annat än hennes egen åsikt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[ThisIsWheels]
11/9/15, 12:45 PM
#8

#7 Jag har faktiskt inte tänkt på det :O Men tack för tipset! Det andra alternativet är väl att vänta tills jag fyller 18, men det känns ju trist. (Jag är 17 nu) och jag måste ju själv också ha ett bra argument :) Hoppas att det går att prata med henne utan att hon blir orolig eller irriterad på mig…

Sommarek
11/9/15, 12:58 PM
#9

Det finns ju ännu fler studier på nätet: googla på det på engelska så hittar du säkert mer. Hur man klär sig har ofta inget med något annat att göra att man gillar den stilen; det är ganska sällan det reflekterar ens inre liv, ens sexuella läggning eller ens inställning till droger etc.    ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[ThisIsWheels]
11/9/15, 1:21 PM
#10

#9 Jag ska googla lite mer och se vad jag hittar :) 

Jag håller med dig! Jag tycker att man ska få klä sig hur man vill utan att få massa hat på sig. Men sedan beror det som sagt på mycket om det här med okunskap (vad man vet om klädstilen alltså), men det kan även vara osäkerhet som spelar in! 

Tyvärr så tror många människor att alla som har en alternativ stil, framför allt Goth, att man är deprimerad, arg och hatar sitt liv osv… 

Men det tycker jag att vi ska ändra på! Eller i alla fall försöka ändra på ;) 

Tack igen för alla svar och tips! :D

Sommarek
11/9/15, 1:23 PM
#11

Men har folk inte läst Nemi?   ;)

Lycka till!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

DiamondIce
11/9/15, 11:05 PM
#12

Break a leg! 😃 Ni är två kloka människor ni 🙂

[viccaan]
12/5/15, 9:09 PM
#13

Sådant här gör mig lite förvirrad. Hur kan man komma på att man vill "byta stil"? Är det inte bara att gå till affären och köpa det man tycker är snyggt? Eller sitter folk hemma och bestämmer sig för en speciell subkultur och sedan går och köper sig en hel garderob…?  Nu är jag i och för sig född i början av 90-talet och bor således inte hemma sen några år, men i min ungdom hade jag mycket svart, konstiga frisyrer osv, du får helt enkelt säga till din mamma att du inte alls är deprimerad för att du gillar svart och sen klä dig hur du vill. Hur gammal är du egentligen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: