Annons:
Etikettkultur
Läst 1003 ggr
Shadowone
2017-09-14 02:38

Frågor.

Tjenare allihopa. Jag hade en fråga som kanske ni skulle kunna besvara. Det gällr något paranomant eller ska jag kalla det för fenomen. Har det någon gång varit så att den gothiska kulturen har någonsin nämnt något om healing. Om någon av er har hört talas om healing förr.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Annons:
Septicemia
2017-09-18 11:26
#1

#0

Healing, New Age, Wicca, traditionell häxkonst m.m. räknar jag inte något som egentligen har med goth att göra. 

Däremot har ju just de livsåskådningarna kommit att låna in en hel del av sin estetik till goth som är trendigt just nu, främst kommersiellt styrt av klädmärken som Killstar och Disturbia. Tv-serier som American Horror Story, Salem m.fl. har sett till att just intresset för häxor har hållit i sig ett bra tag även i populärkultur, som i sin tur spiller över till subkulturer. 

Onekligen finns det en del band och artister som faller under både goth-paraplyet och sjunger om/är en del av olika hedniska livsåskådningar, typ Faith and the Muse, Inkubus Sukkubus och Esoterik. En del (främst amerikanska goth) youtubers kallar sig för spirituella och använder sig av diverse kristaller, tarot och runor vilket säkert stärker dogmen om att goth=witchcraft. 

Sedan kan självklart någon som räknar sig som goth även vara wiccan, syssla med healing eller vad för annat man väljer att tro på. Men ett likhetstecken mellan olika livsåskådningar eller religioner och goth tycker jag inte bör finnas. Huruvida en gothare pysslar med healing eller inte är något personligt, som inte handlar om subkulturen i stort.

Ett intresse för den mörkare sidan av att vara mänsklig brukar ändå innebära att många gothare är intresserade av döden, mytologi, magi, övernaturliga fenomen och liknande ämnen.

Upp till toppen
Annons: